Maten.
Det här med mat. Ett komplicerat kapitel i dagens samhälle med stor tillgänglighet till det mesta. En del önskar att det fanns ett piller som gjorde att vi fungerade utan att behöva äta, andra lever för att få njuta av fantastiska måltider och ytterligare andra är beroende av de snabba kickarna från socker och skräpmat för att ta sig igenom dagen. Sedan finns det de som vet det exakta näringsinnehållet i vad de äter och vad varje tugga gör med hälsan.
Att hitta ett balanserat förhållningssätt till en väl sammansatt kost som ger både kortsiktig njutning och långsiktig hälsa med optimalt fungerande processer i kroppen verkar vara en utmaning. Att få rätt kunskap om vilken mat som faktiskt ger ett gott välmående verkar också vara en svår nöt att knäcka för många.
Men ett av de största problemen ute i samhället som jag ser det är ändå att majoriteten inte riktigt har förstått HUR stor inverkan maten faktiskt har på vår hälsa. Jag skulle säga att den är helt avgörande för att vi ska kunna må bra. Äter vi sådant vår kropp inte klarar av att ta hand om får vi till slut besvär av olika slag. Låg energi, mag-tarmbesvär, huvudvärk, humörsvängningar mm har ofta maten vi äter som grundorsak enligt min erfarenhet, både personligen och i klientarbete. Andra livsstilsfaktorer som stress, inaktivitet och dålig sömn påverkar naturligtvis också, men är inte kosten på plats först ger övriga åtgärder liten effekt.
I arbetslivet blir detta en stor faktor till företagens framgång. Hur mycket mer effektiv blir en säljorganisation där medarbetarna har hög energi hela dagen och en klar fokuserad hjärna? Som ringer det där extra samtalet och dessutom orkar låta genuint trevlig och förtroendeingivande? Hur många fler kronor ger det faktiskt på sista raden om varje individ mår sitt allra bästa? Ganska många skulle jag säga. Människor som mår världsklass presterar världsklass. Simple as that.
När man väl förstått denna viktiga nyckel till framgång bleknar den inbitna tron på träningskort och fruktkorg som istället förpassas till en hygienfaktor. Att förändra fikakulturen, öka kunskap om kosten samt öka tillgängligheten till bra mat är en god strategi för ett företag i världsklass.